Saturday, May 17, 2014

Rikkes boller

At bage er en videnskab. Der er rigtig mange, der har meninger om hvordan man får det bedste brød. Det er nemmere at bage godt brød, hvis man bruger meget hvedemel. Jeg bager ca. halvt hvede og halvt groft mel. Jeg har prøvet lidt forskelligt gennem tiden, og det jeg har haft succes med er: 

  • Langtidshævning natten over.
  • Fugtig til meget fugtig dej
  • Hurtigt at røre dejen sammen med en ske og ikke ælte
  • Ælte dejen efter hævning og trille bollerne
  • "Klatte" bollerne på pladen, uden æltning
  • Speltmel
  • Dampovn

Den opskrift der kommer her, er den måde jeg har gjort det på siden mit øko-omlægningskursus. 

Ingredienser: 

10 g gær
7,5 dl koldt vand
400 g fuldkornshvedemel
460 g hvedemel
8 g salt

Fremgangsmåde: 

Gæren opløses i vandet. Melet røres i med en ske. Det hele stilles i køleskab natten over. Næste dag tages dejen ud af køleskabet. Dejen er meget fugtig, rolig - det skal den være. Bordet drysses med mel. Dejen vendes forsigtig ud på melet. Undgå at trykke luften ud af dejen. Drys mel over dejen på den side der er vendt ud på bordet. Skær dejen ud til 14 boller. Bollerne "spændes op", stadig uden at presse for meget luft ud af dem. "Spændes op" betyder, at man bukker dejen sammen, bagom bollen et par gange, så overfladen bliver spændt. Bollerne anbringes på en bageplade. Bollerne hæver mens ovnen varmer op. Bollerne bages ved 220 grader i ca. 10-15 min. Gerne med damp. 


Tip! Der er også muligt at klatte dejen på med to skeer, det er noget nemmere, men bollerne får ikke så pæn en form. Lad stadig vær' med at trykke luften ud af bollerne. 

Tip! Dejen kan også hæve tre til fire timer på køkkenbordet i stedet for natten over i køleskabet.

Tip! Fuldkornshvedemelet kan byttes ud med alt muligt. F.eks. andre meltyper, flager, korn, nødder mv. Tilsæt også gerne revet grøntsager.

Tip! Dejen er ikke særlig egnet til børn! Det jeg gør er, at jeg ælter den klump børnene får med en masse mel, så den er til at håndtere. De elsker jo altid at spise de boller de selv har lavet, så undgår man selv at få de tørre:-)

No comments:

Post a Comment