Saturday, June 9, 2012

Fiskefrikadeller og hjemmerørt remoulade

Fiskefrikadeller er altid en sikker hitter hos ungerne.

Grundlæggende følger jeg altid nedenstående opskrift

Opskrift fiskefrikadeller


Ingredienser
2-3 løg (afhængig af størrelse)
500 g fiskefillet af f.eks. torsk, sej eller rødspætte
1 æg
2/3 dl mel
1 dl mælk
1 tsk. salt
½ tsk. peber
Olie og smør til stegning

Fremgangsmåde


Hak løg og fisk groft. Blend fisk og løg med stavblenderen. Rør de øvrige ingredienser i, og lad farsen hvile i køleskabet ½ time (hvis du har tid).
Steg dellerne i ½ olie og ½ smør ved middel varme i ca. 7 min på hver side.


  • Du kan nøjes med at hakke fisken med en kniv, men min erfaring er, at der glider flest deller ned hos ungerne, hvis farsen er blendet. 
  • Frisk fisk er en god ting. Hvis det ikke er en mulighed, så køb fisk der er MSC eller ASC mærket og fanget i nærheden af Danmark. MSC er mærket for bæredygtigt fiskeri. ASC er mærket for bæredygtigt opdræt. På den måde, får du en fisk der ikke ødelægger miljøet og ikke er transporteret verden rundt før du kan sætte tænderne i den. Læs mere her: http://www.hvaforenfisk.dk/Menu/Milj%C3%B8m%C3%A6rkede+fisk
  • Bland gerne lidt laks eller rejer i farsen, det bliver dellerne kun bedre af.
  • Prøv også med krydderurter
  • Server resten af dellerne som fiskeburger dagen efter, så hitter de igen. Burgere er altid et hit
Personligt elsker jeg hjemmerørt remoulade. Jeg bruger altid denne enkle opskrift. Ungerne vil ikke røre den, så det bliver kun, hvis jeg har tid, ellers er det den færdige fra rema.


Opskrift på hjemmerørt remoulade


Ingredienser


100 g syltet drueagurk
100 g løg
200 g syrnet fløde 9%
1 tsk gurkemeje
½ tsk salt

Fremgangsmåde


Hak drueagurker og løg fint. Rør dem sammen med de øvrige ingredienser.

No comments:

Post a Comment