Friday, December 30, 2011

Pizza

Så har vi lagt julemaden bag os og pizza er igen på menuen. Pizza er børnenes favorit, og vi får det mindst hver 14. dag. Vi laver en masse, og får det to dage i træk og også gerne lidt til fryseren til travle dage. Fredag er pizza-dag. Sådan var det også i min barndom.
Ofte laver jeg dejen om morgenen eller aftenen i forvejen og lader den hæve i køleskabet. Så bruger jeg omkring 10 g gær. 


Børnenes favoritfyld er uden tvivl:

  • Ananas og pølser


Det er jeg ret træt af, så jeg er begyndt at lave forskellige voksenversioner f.eks:

  • Porre, parmaskinke og tomat
  • Tomat, peberfrugt og champignon
  • Skinke, ananas og løg
  • Champignon, squash og bacon
  • Laks og bacon
  • Kødsovs... voksenfyld??
Hvad er jeres favoritfyld?

Osten på pizza er også en overvejelse værd. For at gøre det nemt køber jeg osten færdigrevet, men blander den altid med en ost der smager af noget mere. F.eks. en hård ost eller blåskimmel. Danboen i køleskabet kan også bruges i en snæver vending. Jeg køber ikke pizza topping, men rigtig ost. 

Ida er næsten altid med til at lave pizza. Hun skærer grønt eller pølser ud, smører tomatsovsen (ketchup) ud på bunden, fordeler fyldet og drysser med ost. Hun er efterhånden god til at nå helt ud til kanten. 



No comments:

Post a Comment